Seminário “Unequal dropouts for unequal backgrounds: A full-cohort analysis at Spanish universities” | 08/02/2024 | 14H30 | Sala de Atos ICS-UM

 

No próximo dia 08 de fevereiro de 2024, pelas 14H30 e em formato exclusivamente presencial, decorrerá, na Sala de Atos do Instituto de Ciências Sociais da Universidade do Minho (piso 0), o seminário intitulado 𝗨𝗻𝗲𝗾𝘂𝗮𝗹 𝗱𝗿𝗼𝗽𝗼𝘂𝘁𝘀 𝗳𝗼𝗿 𝘂𝗻𝗲𝗾𝘂𝗮𝗹 𝗯𝗮𝗰𝗸𝗴𝗿𝗼𝘂𝗻𝗱𝘀: 𝗔 𝗳𝘂𝗹𝗹-𝗰𝗼𝗵𝗼𝗿𝘁 𝗮𝗻𝗮𝗹𝘆𝘀𝗶𝘀 𝗮𝘁 𝗦𝗽𝗮𝗻𝗶𝘀𝗵 𝘂𝗻𝗶𝘃𝗲𝗿𝘀𝗶𝘁𝗶𝗲𝘀. O seminário será lecionado pelo Professor Doutor 𝗦𝗶𝗿𝗼 𝗕𝗮𝘆𝗼́𝗻 𝗖𝗮𝗹𝘃𝗼 (UVa) e moderado/comentado pela Professora Doutora 𝗝𝗼𝗮𝗻𝗮 𝗖𝗮𝘀𝗮𝗻𝗼𝘃𝗮 (IE-UM).

“This intervention is based on a study that analyses the dropout patterns of a full cohort of undergraduate students in Spanish universities. Using logit models, the study provides evidence of the social inequalities associated with academic performance and university dropout in Spain. In contrast to previous studies that use partial data from specific universities and/or survey data, this one covers all universities in Spain. In this sense, uses for the first time the official census data from the Integrated University Information System of Spain to provide robust evidence that could be extrapolated to other contexts. The results show that academic performance during the first year of university marks unequal dropout patterns depending on the social origin of the students. As in other countries, a compensation effect is detected. Trajectories of low-performing students are heterogeneously translated into dropouts, depending on the socioeconomic background of their families.”

Abandono Universitário - 08FEV2024 (1)

Siro Bayón Calvo é Professor no Departamento de Sociologia e Trabalho Social da Universidade de Valladolid e Vice-Diretor para as Relações Internacionais da Faculdade de Economia e Gestão. Os seus principais interesses de investigação abrangem as desigualdades sociais na educação e a avaliação de políticas. Publicou em revistas de renome, como o European Journal of Education, o International Journal of Educational Research, o British Journal of Social Work ou o International Social Work. Realizou estadia de investigação na KU Leuven (Bélgica) e participou em vários projetos de investigação e avaliação de projetos financiados por organismos públicos como a Comissão Europeia.

Joana Casanova é Investigadora Integrada no Centro de Investigação em Educação (CIEd), Instituto de Educação, Universidade do Minho. Doutorada em Ciências da Educação, especialidade de Psicologia da Educação. Os seus interesses e projetos de investigação e de intervenção predem-se com variáveis pessoais e contextuais relacionadas com o sucesso e abandono académico de estudantes do Ensino Superior.

entrada é livre e não carece de inscrição. Mediante solicitação no final do evento, poderá ser emitido certificado de participação.

Comments are closed

Sorry, but you cannot leave a comment for this post.